Historik

HISTORIK & UTBILDNING

Jag tillverkar drejade och skulpterade föremål av lera, skapade ur ideér och impulser med egenhändigt komponerade glasyrer för offentliga och privata miljöer.  Keramikyrket lärde jag mig av min far Henning Nilsson åren 1965-1993


Henning Nilsson startade keramikverkstaden i Höganäs, och var fullt verksam ända till sin bortgång 1993 Hans signum kom att bli kraftfulla unika vas o skål former täckta med en djupröd Oxblodsglasyr som han var först i Sverige med att införa och återskapa under 1940-talet.


Redan som barn fick jag fria händer med leran. Det allra första jag gjorde i lera var spelekulor som jag och min broder, roade oss med. Senare blev det modellerade figurer med inspiration från djurriket bl.a sköldpaddor, grodor, krokodiler, elefanter mm.

Det första jag drejade var små skålar och cylindrar som blev till sparbössor med fantasifulla reliefmönster. 1975 vid 15-års ålder flyttade jag in i verkstaden på allvar och började lära mig detta gamla spännande yrke av min fader, en sk naturlig skola.


Genom åren som gått har jag lärt mig hela proceduren, från kunskapen om olika lerors beskaffenhet, formgivning, glasyrtillverkning till bränningsteknik. 1975-1985 kompletterade jag min faders former till 24 st. fasta vas/urna, skål/fat former. Under samma period komponerade jag fram 5 fasta glasyrer med 10 nyanser. Under åren 1980-1985 lärde jag mig kol o ved eldad bränningsteknik i fars kolugn på gamla mejeriet i Höganäs.


Min första utställning var tillsammans med min far och bror på Konst & Antikmässan i Helsingborg 1980. Efter debuten har det blivit en hel del utställningar, de flesta i Sverige, men även utomlands bl. a i Norge, Danmark, Tyskland, Lettland och Nya Zeeland. 

1990-1995 utvecklade jag ett 50-tal nya former bl.a Idé lampan och Smultronstrået (modell större). Samtidigt experimenterade jag fram nya glasyrer b la  Mirror Black, Hidden Blue m.fl


Under 1990–talet lärde jag mig själv grunderna för akrylmåleriet, och fastnade för det impulsiva uttrycket som action-paintingen ger, den raka motsatsen till det kontrollerade, planerade, noggranna och tålmodiga keramiska skapandet.


2005 - 2010 genomförde jag en stor husrenovering av mitt föräldrahem,

en gammal skånelänga från 1709 som återskapades till original skick.


2009 öppnade jag Galleri Oxenblå i Höganäs i den gamla stenkärlsfabriken.


2010 aktiverade jag den nya hemsidan där gamla godingar och de senaste nyheterna presenteras.En ny variant av Oxenblå glasyren kom i dagen, vaskar med spännande konstglasyrer aktiveras och uppdaterade varianter av min gamla vinkanna påbörjas.


2011 utvecklas Oilspot glasyren med färgade varianter och jag fortsätter arbetet med att färdigställa vinkannan med påfyllning under, flera nya former skapas med balans mellan konst och brukskeramik, vaskarnas tekniska problem löses successivt


2012 under början av året så utvecklas sektions-urnorna, Metall glasyren utvecklas och har blivit frostbeständig, en bonus är att den har ändrat färg och karaktär så jag gav den namnet ”Guldkristall”. Oxblodsglasyren utvecklas ständigt, det som är kvar är: viskositeten, minskad krackelering, minskad blåton, bättre vidhäftning på godset vid glasering, minskad apelsinskalsyta, allt detta utan att den röda färgen försämras. Fågelholken utvecklas med inbyggd avrinning och bättre ventilation, kepsen har förbättrats. Vaskarna är klara med skräddarsydda möjligheter. De färgade Oilspotsen utvecklas.


2013  färdigställde jag Oxblodsglasyren, den fick en blankare renare röd yta utan krackeleringar, och glasyren håller sig flytande i baljan vid glasering. Under hösten har jag skapat några nya former och några ”gamla” inom ramen för vad jag klassar som Brukskeramik. Jag har också flyttat in till en provisorisk lokal under samma tak för att senare när de renoverat klart flytta ett hack till. Den gamla verkstaden är renoverad så det är gott att jobba där igen med en rejäl VP och go värme på vintern


2014 under hela detta året har jag arbetat med utsmyckningen till rondellen i Viken och kombinerat detta med tillverkning av övrig keramik och försäljning på Galleriet och fungera som 2 barnsfar, så för att lyckas med detta konststycket klonade jag mig till 4 Harrysar med olika egenskaper:


NR 1 Jag var den idé sprakande problemlösande snubben som skulle lösa en helårsutsmyckning på ett halvår.

NR 2 Tillverkar övrig keramik till försäljning på Galleriet, utställningar, beställningar mm

NR 3 Säljer keramik på Galleriet

NR 4 Tog hand om familjen och fick livspusslet att gå ihop, så tack vare dessa snubbar så funkade det + tidsplanering förståss...

 

2009 - 2014 under dessa åren utvecklades många nya former bla sektions-drejade golv-vaser, vinkannan med påfyllning under, annorlunda amplar, fågelholkar, handfat, speglar, hjärtskålar, kannor, båtar, pokaler, oljelampor, stora ljusstakar, större fåglar, ny drej och formteknik, nya glasyrer mm


2015 firar jag 40-års jubileum som konstkeramiker, så det blir lite nya former och glasyrer, erbjudande mm. Detta året genomförde jag den största delen av trädgårds-renoveringen som legat på vänt sedan husrenoveringen färdigställdes.


2016 Började jag måla igen med min gamla teknik ”Symbolism” med budskap och texter i anslutning till. Återupptagit mina gamla vas och skålformer. Fortsatt trädgårdsrenovering med staket och plank.


2017 Ett oskrivet kort, förhoppningsvis fyllt med lite nya former och glasyrer. Urvalsprocess glasyr och form


2018-2019 Fortsätter urvalsprocessen och skapar nya funktionella bruksformer med nya leror och en ny Webshop. Skapat nya glasyrer, en täckande blank vit, en blåvit BLUES och en rödvit, samt en Olivgrön JADE 


2020 Firar 45-års Jubileum som Keramiker & Konstnär. Blivit medlem i KHVC, (Konsthantverks-centrum) och Bildupphovsrätt. Året började med Coronaviruset som spred sig över hela världen och påverkade såväl hälsa som ekonomi. Konstrundan NVSK inställd för första gången. 


2021  Flyttar ifrån Magasin 36 i Januari för att bygga upp ett eget Galleri/Butik i mitt föräldrahem, skulpturpark, konstplank, utställningar mm kort sagt en

Konstnärlig oas. Detta var mitt bästa år hittills sedan 1975, pga Pandemin så handlade de i Sverige istället.


2022 Efter Pandemin kom Ukrainakriget så jag har haft tillfälle att jobba upp ett lager i lugn o ro under året och skapat tid för nya ideer former och annat som legat på vänt, svåra år framöver med ekonomiska utmaningar väntas. Drivmedel, livsmedel, elkostnader, räntor, råmaterial mm alla utgifter ökar. Börjat tillverka bägare ock koppar med gjutteknik för att effektivisera tillverkningen. Ramat in båda skulpturparkerna med spaljèer och planterat Rhododendron Rosor Klematis och Lavendel. 


2023 Drejkurserna återupptas efter ett längre uppehåll med start efter Påsk/Konstrundan dels för att stabilisera ekonomin i lågkonjunkturen dels så för jag vidare min kunskap om både konst och brukskeramik till intresserade. Har tillverkat i Galleriet under vinterhalvåret pga de höga elprisern, 2 nya drejskivor införskaffas till kursverksamheten. Renoverat jordkällartaket med en ny konstruktion och papptak samt ny fasadfärg, roligt att utmana sig med obeprövat!   


SILVERPILEN 

För att skapa något som är unikt just för mig behövde jag ett objekt som samlar mina form-ideer.


1995  började det med  smultronstrået, en högsmal skulptur med keramiska smultron trädda

på ett metallstrå ståendes i en natursten.


2009  kom ”En 12:a Höganäs” med krus i Oxenblå glasyr trädda på en rostfri blånerad silverpil. 


2010  skapades ”Amours pil” med fiskar i 10 olika nyanser av kristallglasyren trädda på en blånerad silverpil så att paren för evigt kysser varandra, med sikte mot stjärnorna.


2011  landade ”Compact Living” en silverpil med fåglar ruvandes på vars ett Columbi ägg


2014  fick jag en utmaning av Höganäs kommun och skapade utsmyckningen "KÄNNETECKEN" en 5 m hög silverpil som planterades i rondellen i  Viken, detta året firar jag även

5-årsjubileum under taket i den gamla stenkärlsfabriken.